Meest gestelde vragen
- Wat is de wettelijke bedenktijd van 3 dagen?
Als koper heb je wettelijk recht op 3 dagen bedenktijd na het tekenen van de koopakte. Dit geldt dus niet na de mondelinge overeenkomst, maar gaat pas lopen nadat de koopakte plus ontvangstbevestiging door de koper zijn getekend. De 1ste dag na tekenen telt als eerste werkdag. Het weekend telt ook als 1 werkdag, maar de bedenktijd mag niet eindigen in het weekend. Bijvoorbeeld als de koper op woensdag tekent is donderdag dag 1, vrijdag dag 2 en zaterdag/zondag dag 3 van de bedenktijd. Omdat de bedenktijd dus niet mag eindigen in het weekend verloopt de bedenktijd in de nacht van maandag/dinsdag om 24 uur.
Rondom feestdagen loopt de bedenktijd ook anders. Wij van Makelaar PAUL wijzen je altijd op deze tijdslijnen.
- Moet ik een woning of appartement bouwkundig laten keuren?
Nee, dit is niet verplicht en verschilt per woning. Afhankelijk van de bouwperiode, afwerking en onderhoud kan je bepalen of het verstandig is om bouwkundig te laten keuren. Wij adviseren je altijd hierin om te voorkomen dat je later tegen onaangename verrassingen loopt.
- Wat betekent “onder voorbehoud van financiering”?
Dit betekent dat de koper een hypotheek gaat afsluiten en hiervoor ca. 6 weken de tijd krijgt. Mocht hij er alles aan gedaan hebben en een officiële afwijzing van de bank krijgen dat de hypotheek niet verleend wordt kan de overeenkomst zonder boete worden ontbonden.
- Wat betekent “zonder voorbehoud van financiering”?
Nadat de koopakte getekend is en de 3 dagen bedenktijd voorbij zijn ligt de koop definitief vast. Als de koper daarna om welke reden onder de overeenkomst uit wil komen moet hij 10% van de koopsom als boete betalen aan de verkoper. Kopers die bijna 100% zeker weten dat ze de hypotheek gaan krijgen nemen dit “risico” soms om een grotere kans te krijgen op de woningmarkt.
- Met welke kosten moet ik rekening houden als ik een huis verkoop?
Als verkoper heb je te maken met opstartkosten en courtage. Opstartkosten betaal je na akkoord op de offerte en daarvoor krijg je de foto’s (indien mogelijk met drone), plattegronden, video, officieel NEN meetrapport, 360 graden foto’s en 3D plattegronden. Indien je wenst dat een stylist met je meekijkt kunnen we dit verzorgen. Je woning wordt aangemeld op diverse kanalen zoals Funda, social media en onze website.
De courtage na verkoop is per huis en appartement verschillend en hangt af van de verwachte opbrengst en verwachte doorlooptijd. Deze courtage bespreken we altijd duidelijk in ons kennismakingsgesprek en betaal je enkel na succesvolle verkoop via de notaris. No Cure No Pay dus.
- Met welke kosten moet ik rekening houden als ik een huis koop?
De kosten die elke koper heeft is de notaris. Deze kosten verschillen per notaris en welke zaken je bij de notaris wilt laten vastleggen. Verder heb je als koper misschien een aankoopmakelaar. Andere kosten zijn eventueel een bouwkundige keuring, moet je wel of niet overdrachtsbelasting betalen, taxatierapport voor de bank en een hypotheekadviseur. Wij kunnen je in een persoonlijk gesprek hierbij helpen en kijken wat er voor jou situatie nodig is en wat deze kosten concreet zullen zijn.
- In welke gebieden werken jullie?
Wij verkopen in alle wijken van Utrecht, Leidsche Rijn, de Meern en Vleuten. Buiten Utrecht is altijd mogelijk na overleg.
Voor de begeleiding als aankoopmakelaar werken we in een straal van ca. 30 km rondom Utrecht. In de praktijk is dat ongeveer vanaf Woerden tot aan Amersfoort en alles in een cirkel daartussen.
- Wat betekent “verkoop bij inschrijving”?
Een woning kan verkocht worden per inschrijving. Dit gebeurt vaak als er veel animo is. Er wordt een datum en tijd afgesproken en tot dat moment heb je de tijd om een uiterst bod te doen. Daarna is er geen onderhandeling meer. De verkoper kiest voor hen het beste voorstel en dan is er akkoord.
- Met wie werken jullie samen?
We zijn geheel onafhankelijk als het gaat om bouwkundige, hypotheekadviseurs, notarissen of taxateurs. Uiteraard kunnen we je adviseren hierin met wie wij goede ervaringen hebben zodat jij die ook kunt krijgen.
We werken wel met een vaste fotograaf. Indien je zelf foto’s aanlevert kijken we eerst samen naar het resultaat. Ook is het dan van belang dat er alsnog een video en een officieel NEN meetrapport gemaakt dienen te worden. In overleg kan de fotograaf ook alleen deze zaken leveren en verlagen wij de opstartkosten.
- Wat is het verschil tussen een taxatie of waardebepaling?
Een waardebepaling is gratis en krijg je tijdens een gesprek bij je thuis. Een taxatie is een officieel, door de NWWI gevalideerd rapport en hiermee kan je bij elke Nederlandse bank terecht voor een hypotheek.
- Wat is het verschil tussen eigen grond en erfpacht?
Eigen grond is dat je volledig eigenaar bent van de grond. Erfpacht houdt in dat bijvoorbeeld de gemeente eigenaar is van de grond onder jouw woning of appartement. De erfpachtperiode is soms met een einddatum of eeuwigdurend. Voor het gebruik van de grond betaal je een vergoeding. Deze vergoeding heet canon. De canon wordt vaak voor een bepaalde periode of voor de gehele duur afgekocht (vooruitbetaald). Na afloop van de afgekochte periode bepaalt de gemeente op dat moment de nieuwe canon. Afgekochte erfpacht is nog geen eigen grond. Tegenwoordig is het mogelijk om de erfpacht om te zetten naar eigen grond, dit gaat via de notaris.
Voor de bepaling van de waarde van de woning is afgekochte erfpacht vergelijkbaar met eigen grond. Ook in het gebruik zal je geen verschil merken.
- Ik heb mondeling akkoord gekregen op mijn bod, ben ik nu ook de koper?
Nee, helaas niet. Sterker nog, zelfs als je een bevestiging per mail hebt gekregen of het concept van de koopakte ben je nog steeds niet de koper. Zodra de handtekening van de verkoper staat en die van jou ben jij de koper. Totdat die handtekening staat kan jij als koper zonder opgave van redenen je terugtrekken, maar kan ook de verkoper het proces stoppen. Als de verkoper later een beter bod heeft gekregen mag hij dit dus accepteren. Hij moet echter wel de “eerste” koper hiervan op de hoogte brengen en de kans geven om ook zijn bod aan te passen. Als de “eerste” koper dat niet doet wordt het proces afgebroken en de woning verkocht aan de nieuwe bieder. Kortom, een mondelinge overeenkomst is helaas niet bindend in de makelaardij.
Als koper heb je wettelijk recht op 3 dagen bedenktijd na het tekenen van de koopakte. Dit geldt dus niet na de mondelinge overeenkomst, maar gaat pas lopen nadat de koopakte plus ontvangstbevestiging door de koper zijn getekend. De 1ste dag na tekenen telt als eerste werkdag. Het weekend telt ook als 1 werkdag, maar de bedenktijd mag niet eindigen in het weekend. Bijvoorbeeld als de koper op woensdag tekent is donderdag dag 1, vrijdag dag 2 en zaterdag/zondag dag 3 van de bedenktijd. Omdat de bedenktijd dus niet mag eindigen in het weekend verloopt de bedenktijd in de nacht van maandag/dinsdag om 24 uur.
Rondom feestdagen loopt de bedenktijd ook anders. Wij van Makelaar PAUL wijzen je altijd op deze tijdslijnen.
- Moet ik een woning of appartement bouwkundig laten keuren?
Nee, dit is niet verplicht en verschilt per woning. Afhankelijk van de bouwperiode, afwerking en onderhoud kan je bepalen of het verstandig is om bouwkundig te laten keuren. Wij adviseren je altijd hierin om te voorkomen dat je later tegen onaangename verrassingen loopt.
- Wat betekent “onder voorbehoud van financiering”?
Dit betekent dat de koper een hypotheek gaat afsluiten en hiervoor ca. 6 weken de tijd krijgt. Mocht hij er alles aan gedaan hebben en een officiële afwijzing van de bank krijgen dat de hypotheek niet verleend wordt kan de overeenkomst zonder boete worden ontbonden.
- Wat betekent “zonder voorbehoud van financiering”?
Nadat de koopakte getekend is en de 3 dagen bedenktijd voorbij zijn ligt de koop definitief vast. Als de koper daarna om welke reden onder de overeenkomst uit wil komen moet hij 10% van de koopsom als boete betalen aan de verkoper. Kopers die bijna 100% zeker weten dat ze de hypotheek gaan krijgen nemen dit “risico” soms om een grotere kans te krijgen op de woningmarkt.
- Met welke kosten moet ik rekening houden als ik een huis verkoop?
Als verkoper heb je te maken met opstartkosten en courtage. Opstartkosten betaal je na akkoord op de offerte en daarvoor krijg je de foto’s (indien mogelijk met drone), plattegronden, video, officieel NEN meetrapport, 360 graden foto’s en 3D plattegronden. Indien je wenst dat een stylist met je meekijkt kunnen we dit verzorgen. Je woning wordt aangemeld op diverse kanalen zoals Funda, social media en onze website.
De courtage na verkoop is per huis en appartement verschillend en hangt af van de verwachte opbrengst en verwachte doorlooptijd. Deze courtage bespreken we altijd duidelijk in ons kennismakingsgesprek en betaal je enkel na succesvolle verkoop via de notaris. No Cure No Pay dus.
- Met welke kosten moet ik rekening houden als ik een huis koop?
De kosten die elke koper heeft is de notaris. Deze kosten verschillen per notaris en welke zaken je bij de notaris wilt laten vastleggen. Verder heb je als koper misschien een aankoopmakelaar. Andere kosten zijn eventueel een bouwkundige keuring, moet je wel of niet overdrachtsbelasting betalen, taxatierapport voor de bank en een hypotheekadviseur. Wij kunnen je in een persoonlijk gesprek hierbij helpen en kijken wat er voor jou situatie nodig is en wat deze kosten concreet zullen zijn.
- In welke gebieden werken jullie?
Wij verkopen in alle wijken van Utrecht, Leidsche Rijn, de Meern en Vleuten. Buiten Utrecht is altijd mogelijk na overleg.
Voor de begeleiding als aankoopmakelaar werken we in een straal van ca. 30 km rondom Utrecht. In de praktijk is dat ongeveer vanaf Woerden tot aan Amersfoort en alles in een cirkel daartussen.
- Wat betekent “verkoop bij inschrijving”?
Een woning kan verkocht worden per inschrijving. Dit gebeurt vaak als er veel animo is. Er wordt een datum en tijd afgesproken en tot dat moment heb je de tijd om een uiterst bod te doen. Daarna is er geen onderhandeling meer. De verkoper kiest voor hen het beste voorstel en dan is er akkoord.
- Met wie werken jullie samen?
We zijn geheel onafhankelijk als het gaat om bouwkundige, hypotheekadviseurs, notarissen of taxateurs. Uiteraard kunnen we je adviseren hierin met wie wij goede ervaringen hebben zodat jij die ook kunt krijgen.
We werken wel met een vaste fotograaf. Indien je zelf foto’s aanlevert kijken we eerst samen naar het resultaat. Ook is het dan van belang dat er alsnog een video en een officieel NEN meetrapport gemaakt dienen te worden. In overleg kan de fotograaf ook alleen deze zaken leveren en verlagen wij de opstartkosten.
- Wat is het verschil tussen een taxatie of waardebepaling?
Een waardebepaling is gratis en krijg je tijdens een gesprek bij je thuis. Een taxatie is een officieel, door de NWWI gevalideerd rapport en hiermee kan je bij elke Nederlandse bank terecht voor een hypotheek.
- Wat is het verschil tussen eigen grond en erfpacht?
Eigen grond is dat je volledig eigenaar bent van de grond. Erfpacht houdt in dat bijvoorbeeld de gemeente eigenaar is van de grond onder jouw woning of appartement. De erfpachtperiode is soms met een einddatum of eeuwigdurend. Voor het gebruik van de grond betaal je een vergoeding. Deze vergoeding heet canon. De canon wordt vaak voor een bepaalde periode of voor de gehele duur afgekocht (vooruitbetaald). Na afloop van de afgekochte periode bepaalt de gemeente op dat moment de nieuwe canon. Afgekochte erfpacht is nog geen eigen grond. Tegenwoordig is het mogelijk om de erfpacht om te zetten naar eigen grond, dit gaat via de notaris.
Voor de bepaling van de waarde van de woning is afgekochte erfpacht vergelijkbaar met eigen grond. Ook in het gebruik zal je geen verschil merken.
- Ik heb mondeling akkoord gekregen op mijn bod, ben ik nu ook de koper?
Nee, helaas niet. Sterker nog, zelfs als je een bevestiging per mail hebt gekregen of het concept van de koopakte ben je nog steeds niet de koper. Zodra de handtekening van de verkoper staat en die van jou ben jij de koper. Totdat die handtekening staat kan jij als koper zonder opgave van redenen je terugtrekken, maar kan ook de verkoper het proces stoppen. Als de verkoper later een beter bod heeft gekregen mag hij dit dus accepteren. Hij moet echter wel de “eerste” koper hiervan op de hoogte brengen en de kans geven om ook zijn bod aan te passen. Als de “eerste” koper dat niet doet wordt het proces afgebroken en de woning verkocht aan de nieuwe bieder. Kortom, een mondelinge overeenkomst is helaas niet bindend in de makelaardij.